Za devet mjeseci ove godine za pomoć bankarskom ombudsmanu se obratilo 413 klijenata i žiranata kako bi riješili probleme koje imaju sa bankama i mikrofinansijskim istitucijama. Klijenti i žiranti su se, između ostalog, žalili na blokadu zarada i drugih primanja jednostranim raskidom ugovora, dodatno potraživanje hipoteke za obezbjeđenje kredita i visoke kamate. Oni su se žalili i na odobravanje kredita kreditno nepodobnim klijentima, na osnovu falsifikovanih dokumenata, ali i na slučajeve kada se više kredita odobrava na osnovu dokumentacije dovoljne za jedan. Uglavnom se radi o klijentima i žirantima koji su od banaka i MFI uzeli kredite u periodu kreditne ekspanzije od 2006. do 2010. godine. Broj prigovora na uzete kredite u prošloj i ovoj godini je značajno smanjen, jer se oni uglavnom odnose na druge bankarske proizvode ili usluge. Za devet mjeseci procesuiralo se 60 odsto više prigovora nego u istom periodu prošle godine. Taj rast se odnosi na kreditne i druge poslovne aranžmane iz perioda 2005. do 2010. godine.
Za devet mjeseci ove godine za pomoć bankarskom ombudsmanu se obratilo 413 klijenata i žiranata kako bi riješili probleme koje imaju sa bankama i mikrofinansijskim istitucijama.
Klijenti i žiranti su se, između ostalog, žalili na blokadu zarada i drugih primanja jednostranim raskidom ugovora, dodatno potraživanje hipoteke za obezbjeđenje kredita i visoke kamate. Oni su se žalili i na odobravanje kredita kreditno nepodobnim klijentima, na osnovu falsifikovanih dokumenata, ali i na slučajeve kada se više kredita odobrava na osnovu dokumentacije dovoljne za jedan.
- Uglavnom se radi o klijentima i žirantima koji su od banaka i MFI uzeli kredite u periodu kreditne ekspanzije od 2006. do 2010. godine. Broj prigovora na uzete kredite u prošloj i ovoj godini je značajno smanjen, jer se oni uglavnom odnose na druge bankarske proizvode ili usluge – rekao je Kalač Mini biznis.
On je saopštio da je za devet mjeseci procesuirao 60 odsto više prigovora nego u istom periodu prošle godine. Taj rast se odnosi na kreditne i druge poslovne aranžmane iz perioda 2005. do 2010. godine.
Kalač tvrdi da je rast posljedica toga što su klijenti i žiranti, koji smatraju da su njihova finansijska prava povrijeđena, upoznati i informisani na koji način mogu da se zaštite kod bankarskog ombudsmana.
- Broj prigovora iz ove i prošle godine je u velikom padu u odnosu na period od 2005. do 2010, jer je u posljednje dvije godine stiglo vrlo malo prigovora – kazao Kalač.
To, prema njegovim riječima, pokazuje da je kršenje finansijskih prava generalno u padu, ali i da ostaju brojni slučajevi iz perioda od 2005. do 2008. godine koji treba da se riješe.
Bankarskom ombudsmanu su u prvih devet mjeseci, nakon sprovedenog internog postupka u bankama i MFI, stigla 72 zahtjeva. Poslije kompletiranja prigovora s pratećom dokumentacijom i dokazima, pokrenuti su vansudski postupci.
Kalač je kazao da je jedan broj klijenata i žiranata uputio da, shodno zakonskoj regulativi, prvo sprovedu interni postupak pred bankom, odnosno MFI, pa da se, ukoliko u tom postupku ne ostvare prava, obrate ombudsmanu.
- Povećanje broja procesuiranih prigovora od 60 odsto govori i o rastu povjerenja klijenata i žiranata u vansudski postupak i rad bankarskog ombudsmana – ocijenio je Kalač.
On je dodao da je u nekim slučajevima povrede finansijskih prava, kada je u pitanju žiranstvo na osnovu falsifikovane dokumentacije i vraćanje tuđih kredita, neizbježan sudski postupak.
- U nadležnosti suda su i svi prigovori klijenata i žiranata kod jemstva i kredita, gdje su prisutne krivične radnje – podsjetio je Kalač.